Happynest

–en 25-åring som vill göra det lätt och roligt att driva butik

Att köp-­ och sälj var Johans grej, förstod han tidigt, redan som 14-­åring gjorde entreprenörssjälen Sjöstedt sina första affärer:

–Det var ganska tuffa förhållanden hemma, så för att ha råd med samma Levis‐jeans och dataspel som kompisarna var jag tvungen att tjäna mina egna pengar, berättar Johan.

Talangen han förstått att han hade kom också väl till pass när han som ordförande i elevkåren på gymnasiet lyckades vända ett kraftigt underskott i kassan till ett duktigt överdito. Detta bland annat genom att ordna skidresor och mycket annat.

–Nånstans där så kände jag att det går att skapa saker genom att vara lite kreativ och jag bestämde mig för att, innan jag fyller trettio, så ska jag ha startat mitt första bolag, säger Johan.

Glas som inkörsport
Under en semesterresa till Tyskland träffade han en bekant till familjen som föreslog att Johan skulle bli återförsäljare av glas från Leonardo. Johan hoppade på det berömda tåget och startade sitt första egna bolag. Han hade just fyllt 22:

–Jag visste bara att jag ville hålla på med försäljning, att det blev inom heminredning var en ren slump, det hade kunnat bli vad som helst!

Tjugofem år senare har Johans företag Happynest Interior AB gått från noll till 600 kunder, från enmansföretag till att ha tolv heltidsanställde och dessutom extrapersonal under branschens högsäsong september-­december. Och Leonardos glas? Ja, de hänger fortfarande med! Nu tillsammans med elva andra varumärken.

Happynests grundtanke är att kunna erbjuda heminredningsbutiker ett komplett utbud där produkterna har stor spridning utan att varumärkena ”kannibaliserar” på varandra. Johan förklarar:

–En och samma kund ska kunna köpa samtliga våra varumärken, det ska finnas en match, menar Johan och ger som exempel att man kan plocka servetter som passar med en dukning med vinglas från Leonardo, tallrikar från Blomus och LED-­ljus från Uyuni Lighting.

”Häftig känsla när man får en produkt att flyga”

Johan och hans Happynest kan vara stolta över att genom åren ha fått ut några riktiga volymsäljare på marknaden; Fjäderlampan från Umage som lanserades för nio år sedan och som riktigt kom loss när den visades upp i Bianca Ingrossos hem, Uyunis LED‐ljus med det naturtroget fladdrande skenet och de böjda glasen med Musse Pigg‐loggan som relief från Leonardo, för att nämna några.
Johan beskriver:

–När man ser nånting och skaffar sig en bild av hur man skulle kunna få ut det på marknaden och sen får det att flyga, det är ju en häftig känsla!

Det är med stor värme Johan pratar om sina kunder. Genom åren är det många relationer som har byggts och nu när Johan har ansvaret för Happynests 14 största kunder beskriver han Formex som den självklara mötesplatsen där han också får träffa tidiga kunder:

–Det är ju extra kul att träffa dem jag startat igång verksamheter tillsammans med, det är en sak som är otroligt rolig med Formex!

Happynests kunder är drivna och väldigt duktiga på det de gör, de vet vad de vill ha. Men för den mer osäkra inköparen erbjuds all tänkbar hjälp och support:

–Drömmen är att komma till ett sånt stadie att kunden kommer till oss och ber om en blandad order för, låt säga, trettio tusen kronor. Ungefär som en godispåse man gick och köpte när man var liten – blandat för tio kronor, säger Johan och skrattar.

Besök Happynest här.

Mer inspiration här

Gustaf och Linnea

När de tillslut vågade ta steget att ställa ut på Formex sålde dem slut på lagret!

Filipiniana

Familjeföretaget Filipiniana har ställt ut på Formex många gånger och ser det som ett ypperligt tillfälle att förmedla historien om företaget.

Emma Sjödin Design

När Emma ställde ut på Formex den 23:e gången sålde företaget rekord.