Gustaf och Linnea har sålt slut på lagret flera gånger om

Möt Gustaf och Linnea som första gången ställde ut på Formex i augusti 2022.

Möt Gustaf och Linnea – två gotländska biodlare som först tvekade att ställa ut på Formex men som vågade ta steget. När sista mässdagen var över hade de avtal med flera drömbutiker med sig hem.

Gustaf och Linnea möttes på Gotland efter en flytt från storstadsstressen, Gustaf efter att ha gått in i väggen i Stockholm och Linnea för att ta sin master i hållbar destinationsutveckling. Deras kärlek till naturen, blommor och bin i kombination med starka färger och vacker design har gjort att många upptäckt deras hudvård i pappförpackning. Nu driver de framgångsrika Gustaf och Linnea som skapar ekologisk och naturlig hudvård och andra plastfria produkter av bivax och honung.

Hur kom det sig att ni valde att ställa ut på Formex?
– Det var långt ifrån självklart att vi skulle våga. Vi trodde ändå på att vår design i kombination med innovativa pappförpackningar skulle väcka intresse nog att räkna hem investeringen. Vi bestämde oss för att satsa fullt ut på antalet kundkontakter och hålla monterbudget på absolut lägsta.

Hur förberedde ni er inför Formex?
– Vi visste inte riktigt vad vi kunde vänta oss. En rädsla av att inköparna är ”to cool for school” och att vi skulle floppa var påtaglig. Vi förberedde oss genom att beställa minsta monterytan och en tygvägg och några fina gardiner vi ändå ville ha till kontoret.

– Vi producerade 2000 läppcerat i papp som vi skulle dela ut med antagandet ”är de nöjda kommer de tillbaka”. Målet var att dela ut alla och på så vis få ett högt antal kundkontakter.

Och hur gick det?
– Sagt och gjort, vi började dela ut läppcerat efter läppcerat och träffa den ena härliga inköparen efter den andra, de var inte alls så läskiga och coola, snarare öppenhjärtliga och nyfikna.

Antagandet ”är de nöjda kommer de tillbaka” stämde verkligen in. Vi hade folk i montern varje timme som ville höra allt om produkterna.

Allt från stora internationella grossister, svenska drömbutiker vi länge velat komma in hos till mysiga lanthandlar som passar oss helt perfekt.

Hur har det gått för er efter mässan?
– Efter mässan hade vi en lång radda med nya spännande återförsäljare att leverera till. Vi följde upp trådar, knöt nya samarbeten och fick skjuta fram många tidigare planer då vi sålt slut på lagret flera gånger om. Vi kommer stå på Formex varje tillfälle vi kan framöver, nästa gång ska vi vara lite coolare med nerverna inför bara. Allra stoltast är vi över att ha kommit in på Designtorgets alla butiker, det är ett fint kvitto på att vi ligger rätt i tiden.

– Till nästa Formex har vi tagit fram något många efterfrågade, nämligen bivaxdukar i vår egen design. Vi längtar tills nästa Formex!

Läs mer om Gustaf och Linnea här.

 

Mer inspiration här

Filipiniana

Familjeföretaget Filipiniana har ställt ut på Formex många gånger och ser det som ett ypperligt tillfälle att förmedla historien om företaget.

Happynest

Happynest grundare och vd Johan Sjöstedt gjorde sina första affärer som 14-åring och ser Formex som den självklara mötesplatsen.

Emma Sjödin Design

När Emma ställde ut på Formex den 23:e gången sålde företaget rekord.