Cecilia Tivar skapade sex årtionden av dukningar

2020 fyller Formex 60 år som den allra viktigaste och mest tongivande mötesplatsen i Norden för design och inredning. Under mässan i januari skapade stylisten Cecilia Tivar en unik utställning med porslin som visade varje årtiondes typiska stil.

1960-talet Rymden och Woodstock
Under det välfärdsstinna 60-talet utvecklas krigsårens stora barnkullar till en ekonomisk maktfaktor, ivrig att konsumera. Trender styrs allt i mindre grad från Paris och allt mer från gatan i London. En färgstark och gladmönstrad stil växer fram på Carnaby Street och från England kommer dessutom Beatles och Rolling Stones. De tekniska framstegen tycks obegränsade. Ryssland och USA leker förste-man-på-månen och designers inspireras av rymden. 60-talet tillhör också hippien som revolutionerar synen på droger och sex. Blomsterbarnen engageras av freds- och miljöfrågor men drar också igång jämställdhetsdebatten. Genom att låta håret växa och klä sig i likadana utsvängda jeans, jesussandaler, axelväskor och halsband raderar flower power-generationen gamla könsroller. 1969 manifesteras Peace, love and understanding med Woodstock.

1970-talet Abba och progg
Under 70-talet dämpas den obegränsade framtidstrom och välståndsökning som präglat 60-talet. Arbetslöshet, Vietnamkrig, Watergateskandal, miljödebatt och energikris samverkar till att många engagerar sig mer än någonsin medan andra resignerar totalt. Trender föds på gatan och allt är tillåtet.

Kombinationen livsstil och musik är inte ny, men under 70-talet föds flera ungdomskulturer som kommer att ge eko och punkarna blir en ny turistattraktion i London. ABBA kammar hem segern i Brighton 1974 med hjälp av satinkläder och platåskor. Blåbyxan börjar decenniet som ett fritidsplagg och avslutar som en livsstil och proggen blir mode och modet blir progg. Palestinasjalar, t-tröjor med budskap, näbbstövlar och Mah Jong-kläder signalerar politisk tillhörighet för vissa, medan andra ser det som vilket mode som helst.

1980-talet Yuppienalle och gymtrim
Individualismen tar nya former, nu skapar alla sitt eget mode. Madonna och Lena Philipsson är trendsättare. Fritiden ägnas åt work-out och bodybuilding och en vältränad kropp blir högsta mode och Jennifer Beals i Flashdance är stilikon. Under 80-talet frodas också börsklipparna med Porsche, Rolex och femkilos-mobiltelefon och Power-dressing blir ett begrepp för karriärkvinnor. Den färgexplosion som genomsyrar perioden sviktar i slutet av årtiondet och intresset för japan och japansk design inspirerar till och med Nobelservisen.

1990-talet Stretchad minimalism
Vid 90-talets början lider detaljhandeln fortfarande av 80-talets ekonomiska nergång. Färglöst ekomode spås en lysande framtid men fallerar snabbt. Som ett tecken på de dåliga tiderna utvecklas grungen från antistil till livsstil under det tidiga 90-talet. Nirvanas Curt Cobain och hans fru Courtney Love visar vägen och rutiga flanellskjortor och trasiga jeans blandas med blommiga klänningar.

Innan mitten av 90-talet har minimalismen slagit igenom och påverkar också färgbilden. Svart är det nya svarta varje säsong. Titeln Decenniets modeikon delas av Carolyn Bessette Kennedy och Jennifer Aniston vars diskreta stil speglar den stilrena minimalismen. Som motpol visar Baywatch-Pamela och Victoria Silvstedt att för mycket aldrig är nog när det gäller bröst och väteperoxid. Tillsammans med såpoperor, märkesväskor och flip-flops följer bimbon oss in i det nya millenniet.

2000-talet Maximalism och vintage
Farhågorna var stor inför nyårsafton 1999. Allt från datorer till kylskåp förväntades få ett tekniskt sammanbrott vid millennieskiftet, men champagnen flödar som aldrig förr. Vardagen fylls av dokusåpor och huvudbry över vilken mobiloperatör eller friskola man ska välja. Allt och alla är tillgängliga dygnet runt och informationsflödet är obegränsat genom kabelteve, internet och gratistidningar.

Stilmässigt rådet antiminimalism och varumärket blir viktigare än produkten. Allra mest chic är Carrie i Sex and the city. Gucci, Versace och Louis Vuitton får högsta stilpoäng och limiterade designerserier blir samlarobjekt. Design och heminredning är lika viktigt som livsstilsmarkör som it-plaggen. Och inredning handlas både på Myrorna eller på den fina möbelbutiken.

2010-talet Hållbarhet och klimatångest
Nu står hantverket åter i fokus och vi vill veta mer om de objekt vi väljer att placera i våra hem. Av vem och hur det har producerats blir viktigare. En annan riktning är att det blir vanligt med Colabs och folkliga kedjor som H&M och IKEA väljer att samarbeta med exklusiva designers. Samt erbjuder mindre kollektioner tillgängliga till rimligare priser.

2020-talet Framtidens dukning 
Vi kan idag bara sia om hur 2020-talet dukning kommer att beskrivas i efterhand. Det vi kan se är att hållbarhet och hantverk fortfarande starkt står i fokus.

Mer inspiration här

Monchiqe x Lisa Bengtsson

På Formex i januari 2024 skapades La Café med italienska Rivieran tema.

CANCAN

Coloramas nya satsning hade världspremiär på Formex.

Café Mimou

I augusti 2023 skapade Anna Starrén det populära caféet på Formex.