Följ med på en omvärldsspaning, där Lotta berättar om inredningsvärldens absolut hetaste segment ”Wellness”. Trenden etablerade sig först i besöksnäringen, många aktörer satsade tidigt på välbefinnande och lyxiga spaanläggningar. I dag är ”Wellness” inredningsvärldens snabbast växande affärsområde. Det syns tydligt i detaljhandeln, allt större delar av befintliga butiksytor har numera har ett nischat sortiment med livets goda, ”Joie de vivre”, i alla dess former. Livsstilsbutiker, till exempel Merci i Paris, har dragit ner rejält på designkläder och traditionella inredningsprodukter till förmån för sånt som får oss att ha det bra, och må bra. Internationella mässor och kända designföretag storsatsar på välbefinnande och erbjuder både nya produkter, samt spännande upplevelser.
Wellness handlar framförallt om att ta hand om sig själv och involverar aktiviteter för både kropp och själ. Medvetna konsumenter intresserar sig alltmer för olika tjänster och upplevelser: allt från workshops, resor och retreats till terapi och behandlingar. Det finns en stark rörelse och längtan mot mer mening och glädje i livet. Intresset för självförverkligande är stort, många vill klättra högst upp på Maslows behovspyramid.
Föreläsningen avslutas med en andningsövning, ”Nadi shodana”, som balanserar höger och vänster hjärnhalva. Välgörande för kreativitet och inspiration.
Lotta Ahlvar är välkänd i den svenska mode- och designbranschen. Lotta har tidigare varit ordförande i branschorganisationen Design Sweden och vd på Swedish Fashion Council. Hon är en flitigt anlitad föredragshållare, med både svenska och internationella uppdragsgivare, senior rådgivare och styrelseproffs. Hållbarhet är ett fokusområde och Lotta har länge verkat för att ställa om mode-och textilbranschen mot mer hållbar produktion. Hon arbetar strategiskt med psykosocial hållbarhet inom kulturella och kreativa näringar.