Ny hållbarhetssatsning
Vårens upplaga av Formex bjuder på en nyhet på hållbarhetsområdet – montern Sustainability Stand. Den 33 kvadratmeter stora montern är placerad i entréhallen vid portarna till A-hallen och innehåller produkter från 16 utvalda företag med höga hållbarhetsambitioner.
Montern Sustainability Stand är skapad och kurerad av IMMA – Malin Jensen, Maria Lagerman och Maria Soxbo – som även står bakom Café Conversation Piece I A-hallen. Trion har handplockat alla företag som sedan getts möjlighet att boka plats. Montern är tänkt att fungera som hjälp till inköpare, inredare, stylister, influencers och media som aktivt söker efter hållbara val.
– Som inredare och tidigare butiksägare vet jag hur svårt det är att hitta rätt i det enorma utbud av nya produkter som släpps varje år. Sustainability Stand är ett perfekt ställe att börja sitt Formexbesök på, säger Malin Jensen, IMMA.
IMMA har valt ut företag och produkter med så stor bredd som möjligt, och för att spegla olika aspekter av hållbarhet. I montersortimentet finns såväl kläder och skönhetsprodukter som rengöring, ljus, blommor och hantverk.
– Det finns inte ett generellt recept för vad som gör en produkt hållbar, utan det varierar beroende på en rad faktorer – och det är snudd på omöjligt att vara perfekt på alla plan som företag. Men i montern har vi valt ut bra, inspirerande exempel, säger Maria Lagerman, IMMA.


Sustainability Stand är tänkt att bli ett återkommande inslag och är en del av Formex växande hållbarhetssatsning där även Formex Sustainability Award och rundturen Sustainability Walk ingår.
– Formex har en viktig roll som mötesplats i branschen, och att hållbarhet får ta allt större plats är viktigt med tanke på hur många mässan når. Alla moderna företag måste arbeta aktivt med frågan och förhoppningsvis kan Formex hållbarhetssatsningar kickstarta 2025 för många företag, säger Maria Soxbo, IMMA.
Företagen som medverkar i Sustainability Stand:















