21 talangfulla Young Designers

På inrednings- och designmässan Formex, 23-26 augusti 2017, deltar 21 talanger på Young Designers – Formex plattform för unga, oetablerade kreatörer. Kontrasten mellan form och material, mötet mellan kulturer och verktygen i hantverksprocessen inspirerar några av de formgivare som ställer ut på höstens upplaga.

m.sahlberg jewelry
Mia Sahlberg började sin karriär som kläddesigner, stylist och bildkonstnär men det var i silversmidet hon hittade kärleken. Hon har studerat modedesign och mönsterkonstruktion vid Tillskärarakademin i Göteborg. I samband med en fotografering i Paris där hon arbetade som stylist gjorde hon accessoarer och därigenom hittade hon silversmidet.

– Jag gör smycken där det råa och opolerade spelar mot den Skandinaviska minimalismen. Jag älskar att se något växa fram från en idé till en given form. Det roligaste jag vet är att gå från ett verktyg till ett annat och att låta inspirationen flöda fritt däremellan. På FORMEX ställer jag ut min nya kollektion med silversmycken.

SLOYDLAB

SLOYDLAB grundades av Matilda Hunyadi som har studerat industridesign vid Konstfack. Möblerna produceras i samarbete med möbelsnickeriet CAJ collective bestående av Carl Molin, Anton Möllefors och Joel Åkerblom, som alla tre har studerat vid Carl Malmsten.

– På FORMEX kommer vi att visa vår första kollektion Sweep Me, framtagen med traditionell svepteknik. Våra möbler har en mycket hög hantverksnivå. Vi älskar när härliga färger och välvda kurvor möter grova material som furu. Vi har ofta neutralare alternativ i vår kollektion, men vi strävar efter möbler som vågar lite mer.

Moaré
Ladan Alipour, Camila Galdamez Garcia och Petra Landfors bildar tillsammans Moaré, design inspirerad av tre olika kulturer, stilar och erfarenheter som tillsammans skapar något nytt. De har en bakgrund inom förpackningsdesign och inspireras av hantverkstraditioner från olika delar av världen. På FORMEX ställer de ut sin senaste kollektion tillverkad i washable paper – vaxat papper som tål väta.

– Vi inspireras av olika kulturer men försöker att göra en modern tolkning som gärna får utgå från papper och förpackningstekniker. Hållbarhet både för miljön och socialt är något vi aktivt arbetar med i vår design. Varje exemplar i vår kollektion är unik eftersom vi färgar dem med växtfärg.

Young Designers augusti 2017:

aeand studio
Whispers echo
Wintherland
ÄLVIS.

Ansökan till Young Designers sker med produkter som ännu inte är producerade av ett etablerat företag. I området kan samma formgivare ställa ut tre gånger, men måste ha nya produkter att visa. Intill Young Designers finns Next Step, som är till för de utställare som kommit lite längre i sin etableringsfas. Young Designers anordnas för 19:e gången och Next Step för 15:e gången.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.