Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Pressmeddelande

Största Formex någonsin startar höstens säsong

Den 24-27 augusti går Formex, Nordens största fackmässa inom inredningsdesign och presentartiklar av stapeln på Stockholmsmässan. Höstens Formex är större än någonsin och fyller för första gången Stockholmsmässans fyra hallar. Sammanlagt deltar 988 utställare på en yta som utgörs av närmare 33 000 kvadratmeter.

Till Formex kommer inredningsbranschen för att göra höstens inköp, se de senaste trenderna, inspireras och mötas. Höstens trendtema är Nordic Me, som fokuserar på medvetenhet; hur vi vill leva och hur vi gör våra val.

Aktuellt på höstens mässa:

Bort från konventioner i temautställningen
Arkitekturbyrån Codesign har fått uppdraget att gestalta Formex trendtema Nordic Me i en utställning på Stockholmsmässans entrétorg. Med konceptet ”Breaking through convention” tolkar de temat genom att titta på stereotypa uppfattningar om Norden. Utställningen tar avstamp i den nordiska naturens former och fenomen. Entrétorget

Formex NOVA – årets nordiska formgivare
Designpriset Formex Nova främjar god, nordisk design skapad av en relativt oetablerad formgivare inom den nordiska inredningsbranschen. I år är de nominerade; Maria Bruun från Danmark, Hanna Anonent och Maija Puoskari från Finland; Matilda Dominique och Nick Ross från Sverige. B-hallen

Trendrestauranten
Inredningsstylisten Tina Hellberg har fått uppdraget att gestalta Formex Trendrestaurant utifrån höstens tre trender, Shape of things, Authenticity och Sensory. I Tinas tolkning av höstens trender vill hon visa olika material och färgkombinationer som fungerar bra i inredning. I höst gästspelar även Leif Mannerström med en favoriträtt. B-hallen

Nordic Buzz på Formex
Victoriahallen gästas av Nordic Buzz – New Creative Business, som är ett projekt för entreprenörer inom de kreativa näringarna. Projektet görs i samarbete mellan Danmark, Finland och Sverige och genomförs för tredje gången, men för första gången i Sverige. I år ligger fokus på hållbara produkter och affärsidéer.Sammanlagt deltar 68 utvalda designer. Victoriahallen

Ny design för Young Designers
Till höstens Formex får området för unga, oetablerade talanger – Young Designers - ny layout och gestaltning. Bakom den nya utformningen står designern och arkitekten Mattias Stenberg.
B-hallen

Formex Formidable – de nominerade presenteras
Det årliga designpriset Formex Formidable premierar och belönar intressant, kvalitativ och tidstypisk design. 20 finalprodukter utses av en jury och på vårens mässa presenteras den vinnande produkten juryns val samt den produkt som fått flest röster på Formex hemsida ”Folkets val”.Entrétorget

Fashion Hackaton - nästa generations wearables - mode med inbyggd teknisk funktion
Fashion Hackaton arrangerades tidigare i år med syfte att skapa en ny hybridbransch mellan mode och teknik och lösa ett samhällsproblem eller vardagsproblem genom att skapa nästa generations wearables. På Formex visas resultatet bestående av sex stycken prototyper.
Scen & Café, A-hallen

Design Students Selected by Formex
Trendexperten Stefan Nilsson har på uppdrag av Formex valt ut tolv favoriter bland nyutexaminerade designstudenter från bland annat Konstfack, Beckmans, Malmstens och Berghs. B-hallen

Formex Pop-up Shop
Formex öppnar tillsammans med Trendstefan en tillfällig butik som endast säljer nyheter som lanseras på mässan. Här kan besökaren titta på och shoppa de allra färskaste inrednings-detaljerna. Östra entrén mot C-hallen.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se
Catarina Oscarsson +46 8 749 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 950 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.

Bilder