Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Foto:Viktor Alges, Lisa Hagströms och Emmeli Rolleberg

Tre nytänkare på Design Students Selected

På uppdrag av Formex har trendexperten Stefan Nilsson valt ut tolv personliga favoriter bland nyexaminerade designstudenter runtom i landet. Vi mötte tre framtida formstjärnor.

1) Lisa Hagströms examensprojekt är ett flera meter långt vävt tygsjok med titeln ”Vi ses inte på mars”. Målet var att utmana vävstolens begränsningar – med inspiration från rymden.

Varför fastande du för just vävning?
– Jag har alltid varit intresserad av textil design. Efter gymnasiet läste jag textilt modeskapande i tre år och sedan ett år på Nyckelviken. Men det var när jag kom in på Handarbetets Vänner som jag bestämde mig för att utforska vävning. Min tanke var att utmana den traditionella vävstolens begränsningar.

Hur föddes idén till ”Vi ses inte på Mars?”
– Jag ville skapa reliefpartier som kunde placeras fritt på tyget och då måste du styra varje tråd separat. Så jag byggde till en ny del på en vävstol där jag hängde på tyngder för att lyckas med det. Sen målade jag med sidenfärg samtidigt som jag vävde. Jag visste inte alls om det skulle funka, men det gjorde det. Mönstret är inspirerat av expeditioner till mars – jag är skrämd av tanken på rymden.

Vad betyder det vara med på Design Student Selected?
– Det är jättekul att bli utvald och visa sitt projekt i ett nytt sammanhang. Från början hade jag tänkt på mitt tyg som ett beklädnadstyg, men nu när jag ser det härpå Formex så tycker jag att det fungerar som ett individuellt konstverk.

2) Viktor Alges eleganta möbler av älgskinn har snabbt blivit en snackis. Examensprojektet ”Alces Alces” är både en kommentar till slakteriindustrin och ett slags försvarstal.

Hur hamnade du i designvärlden?
– Jag är uppvuxen i ett formgivarhem. Sen tog en omväg i snickerivärlden, innan jag kom in på Konstfack. Det var då jag började jobba med ett större projekt om hur vi tar hand om slakterirester från djur – som sedan blev mitt examensverk ”Alces Alces”.

Vad vill du förmedla med möblerna av älgskinn?
– Det är egentligen mer en kommentar än en produkt. Jag har tagit överblivna skinnbitar från älg som jag lagt i blöt och blåst upp med tryckluft. På så sätt vill jag visa hur man kan använda äldre metoder för att ta tillvara på hela djuret, i dag slängs så mycket. Men det är också ett försök att rättfärdiga jakt – jag är själv jägare.

Vilka reaktioner har du fått här på Formex?
– Mest positiva, men jag har förstått att möblerna är lite av en vattendelare. Antingen så diggar man dem eller så fattar man inte alls. Men det är väldigt kul att vara här. Man är rätt vilsen som nyexad student, så det är skönt att få den här uppskattningen.

3) Emmeli Rollebergs vackra keramik bygger på att gamla maskiner får nya uppgifter. I sitt examensprojekt ”Berggrund” har hon serieproducerat unika objekt med hjälp av slumpen.

Varför jobbar du med keramik?
– Jag har alltid älskat bruksobjekt och porslin. Sen är keramik så lättillgängligt, alla får ju pröva på det i skolan. Så mitt examensprojekt på Konstfack blev en fördjupning i funktionell keramik. Nu ska jag ta en master på HDK och gräva vidare i det jag hittat.

Berätta om idén bakom ”Berggrund”!
– Jag såg en gammal indrejningsmaskin på Konstfack, det var som ett museiobjekt som ingen använde. Så jag ville ge den en ny uppgift. Jag valde att jobba med tre färgade leror och låta maskinen bestämma hur de blandas. Man kan säga att jag serieproducerat unika objekt, jag vet själv aldrig hur mönstren kommer se ut. Allt spill stoppar jag tillbaka i maskinen, så det blir som ett slags evighetsleror.

Hur känns det att vara med på Formex?
– Fantastiskt kul. Det är många som kommer fram och jag har fått massor av nya följare på Instagram. Man inser att det betyder väldigt mycket att synas på en sådan här gigantiskt mässa.

Du hittar Design Students Selected i monter B19:10.