Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Om mässan

Hitta på sidan

  • Boka monter

    Är du intresserad av att ställa ut på Formex?
    Hjärtligt välkommen med din anmälan!

     
    När vi ritar mässorna utgår vi från de företag som ställt ut på senaste mässan och som önskar återkomma. Därefter placerar vi nya företag efter anmälningsdatum. Målsättningen är att kunna ge alla företag en placering.
    Tänk på att skicka med webbadress, bilder, broschyrer, produktblad eller liknande på de produkter ni vill ställa ut för att vi ska kunna erbjuda plats inom rätt produktområde.

    Anmäl dig till Formex augusti 2017 »


    Anmäl dig till Formex januari 2018 »
    Priser finner du på  anmälningsblanketten


     

    Våra olika anmälningsformer

    Singel utställare 1ggr/år:
    Du skickar in en anmälan inför varje mässa.

    -3 050 kr anmälningsavgift
    -1 300 kr/m2
    ______________

    Prenumerant utställare 2 ggr/år:
    Du anmäls löpande utan att skicka in en ny blankett till varje mässa.

    - 2 550 kr anmälningsavgift per mässa
    - 1 180 kr/m2, första 75 m2
    - 1 120 kr/m2, därutöver

    Önskar du säga upp din prenumeration, vänligen kontakta oss senast 30 dagar efter avslutad mässa.

    Prenumerationsavtal »

    Abonnemangsavtal »

    Avbokning av monter »

    _______________

    Samutställare:
    Är ni fler företag som ställer ut i er monter ska ni anmäla övriga företag som samutställare. 
    Företag som ställer ut i er monter får en egen plats i katalogen på webben, guiden och i appen samt har tillträde till Event Planner  Samutställaren marknadsförs alltså på samma sätt som ert företag och får samma service.

    3 100.-  per företag

    Anmäl samutställare »

     




    För att kontakta eller skicka din anmälan


    Hall A - Living Interior & Textiles, Body and Bath

    Stockholmsmässan
    Att: Maja Olsson Sax

    125 80 STOCKHOLM

    Tfn: +46 8 749 41 05
    E-mail: maja.olssonsax@stockholmsmassan.se

    ______________

    Hall A- Fashion Accessories
    Hall B - Nordic Area Design, Craft, Kitchen & Table


    Stockholmsmässan
    Att: Mimmi Melén

    125 80 STOCKHOLM

    Tfn: +46 8 749 41 84
    E-mail: mimmi.melen@stockholmsmassan.se

    ______________

    Hall C - Taste, Mixed Interior, Floral & Garden, Paper & Packaging, Kids & Toys


    Stockholmsmässan
    Att: Shara Said
    125 80 STOCKHOLM

    Tfn: +46 8 749 92 17
    E-mail: shara.said@stockholmsmassan.se

     


  • Varför Formex?

    För att Formex är mötesplatsen för affärer, trender, kunskap och inspiration

    Formex - den största inredningsmässan för nordisk design. Här samlas 850 utställare, 23 000 nationella besökare och över 800 medierepresentanter. Formex är en branschmässa som är öppen för dig som är verksam och önskar att ställa ut inom följande områden: present, hemtextil, inredning, mode, delikatesser/mat och leksaker. Minimiålder 15 år.

    Mässan anordnas två gånger per år,v.3 januari och v.34 augusti. Sedan 1960 samlas inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare och producenter från hela den nordiska inrednings- och presentbranschen.

    Vad hittar du på Formex
    Formex är uppdelat i olika produktområden. Här kan du läsa om vilka produkter som ställs ut i de olika hallarna.

    Titta gärna igenom denna först

    Hall A

    Living Interior & Textiles
    Möbler, inredning och dekorationer för hemmet samt textilier för hemmets alla rum som sängkläder, handdukar, kuddar, plädar, gardiner, inredningstyger på metervara, sytillbehör.

    Body & Bath
    Här ingår inredningsdetaljer för badrum samt produkter för skönhet och hemmaspa, te x tvålar, hårprodukter, krämer, parfymer och doftljus.

    Accessories
    Detta är avdelningen för alla personliga accessoarer för män och kvinnor, t ex smycken, skor, väskor och sjalar.

    Fashion
    Mode, kläder för vuxna och barn.

    Kids & Toys
    Här säljs produkter för barn i alla åldrar inom inredning, presenter, kläder, leksaker och mjukdjur.

    Hall B

    Nordic Area

    För företag med ett tydligt nordiskt formspråk och som profilerar sina produkter som nordisk design/hantverk. Inom detta segment ingår området Design som innehåller nordiska produkter med hög kvalitet på designen samt Craft som innebär nordiskt konsthantverk och slöjd.

    Young Designers
    För unga oetablerade formgivare och designer.

    Next Step
    Här ställer de formgivare och designers ut som är nyetablerade (steget efter Young Designers).

    Kitchen & Table
    Här ställer företag ut som säljer köksredskap samt föremål för det dukade bordet.

    Hall C

    Mixed Interior & Gifts

    Här ställer alla ut som har ett brett sortiment av inredning och tillbehör för hemmet, för alla rum och stilar. Detta inkluderar även presentartiklar, souvenirer och skämtartiklar.

    Floral & Garden
    Utställare som har ett brett sortiment blommor, växter, krukor och tillbehör för såväl inom som utomhusbruk.

    Taste
    Smakrika ätbara och goda presenter som till exempel choklad, godis, te, kaffe, kryddor och oljor.

    Paper & Packaging 
    Här ställer alla ut som säljer pysselprodukter, inslagningspapper, påsar, askar, scrap-booking, kort och kontorsmaterial.

     


  • Young Designers

    Avdelningen för nya talanger där fristående designer och designgrupper kan sälja och visa upp sina produkter för inköpare, samarbetspartners, producenter och press/media.

    Till Young Designers ansöker man med produktbilder och en kort beskrivning av idé och egen designbakgrund. Produkterna ska vara nya på marknaden men färdiga för försäljning. Vid urval tittar vi på produkterna utifrån nyhetsvärde i idé och form samt att det skall bli en mix av produktslag i avdelningen.

    Avdelningen byggs på ett arkitektoniskt spännande sätt som skiljer sig från övriga montrar i hallen. Allt för att skapa en stark egen profil som andas nytänkande och design. För den enskilda utställaren blir det enkelt och kostnadseffektivt. Montern är nyckelfärdig med matta, eluttag, belysning och marknadsföringsnamnet i vinyltext på väggen. Utifrån den givna formen och färgsättningen är var och en fri att styla sin yta.

    Ni kan ställa ut som enskild designer eller som designgrupp och vara med  i avdelningen maximalt tre mässor och då förutsätt att man har nya produkter eller produktutvecklat. Därefter finns möjlighet att ansöka till avdelningen intill, som heter "Next Step".
    Det finns ingen åldersgräns för de ansökande.

    Pris för monter 5 000 kr exkl. moms.

    Ansökningsperioden till Young Designers i augusti är över!


     

     

  • Next Step

    Avdelningen för formgivare som befinner sig relativt tidigt i en etableringsfas.

    Du som ansöker till Next Step har tidigare varit en utställare i området Young Designers och går nu vidare till området som ett steg närmare en ordinarie monterplats. Men det finns också en möjlighet att söka som ny utställare om du befinner dig tidigt i en etableringsfas.

    Montrarna är lika i sitt utförande och har en inredningsgrund där matta, eluttag, namn i vinyltext på montervägg och två spotlights ingår. Allt för att skapa ett gemensamt uttryck i avdelningen och förenkla för den enskilda utställaren. Var och en inreder sin egen yta och är fri att välja andra ytalternativ så som matta och väggfärg men då på egen bekostnad. Man kan delta i avdelningen maximalt tre mässor som enskild designer eller som designgrupp. Antal platser är begränsade.

    Pris för monter 7 000 kr exkl. moms. 

    Ansökningsperioden till Next Step i augusti är över!


     
  • Besökarstatistik

    Januari Formex

    Swedish Trade Visitors Intern. Trade Visitors Total Trade Visitors Totalt Media Grand total Visitors Unique Companies
    2017   20 147   1 899   22 439   779   23 218  9 328
    2016   22 169   2 039   24 470   816   25 286  10 248
    2015   21 692   1 831   23 835   890   24 725  10 018

     

    Augusti Formex

    Swedish Trade Visitors Intern. Trade Visitors Total Trade Visitors Totalt Media Grand total Visitors Unique Companies
    2016   19 598   2 214   21 883   779   22 662   9 293
    2015   20 136   2 279   22 529   776   23 305   9 617



    Internationella besökare

    Januari 2015 -  2016 »

    Augusti 2013 - 2016 »

     

    Besökarprofil

    Augusti 2016 »

    Januari 2017 »


  • Besökar & Utställarstudie

    Formex har under en serie av år följt utvecklingen av besökare till både vår- och höstmässan. Undersökningarna har använts för att utveckla och anpassa mässan efter besökarnas och utställarnas önskemål.

    På uppdrag av Formex utför Fairlink under Formex  intervjuer med våra besökare och utställare

    Syftet med undersökningen är gällande våra besökare:
    • Att kontinuerligt följa upp och bevaka publiksammansättning, samt mässpublikens attityd till mässan
    • Att få fram underlag för produktutveckling, reklam, mediaval, samt säljargument både gentemot besökare och utställare
    • Att mäta servicen på Stockholmsmässans olika servicefunktioner

    Syfte med undersökningen gällande våra utställare:
    • Att utvärdera utställarnas åsikter om mässan
    • Att få en bild av utställarnas effekter av mässdeltagandet
    • Att kontinuerligt mäta utbudet och kvaliteten hos Stockholmsmässans olika servicefunktioner

    Sammanfattning besökar & utställarstudie januari 2016 

    Sammanfattning besökar & utställarstudie augusti 2016 

    Sammanfattning besökar & utställarstudie januari 2017

     

    FAIRLINK AB

    ELMIAVÄGEN 11, 554 54 JÖNKÖPING

    INFO@FAIRLINK.SE — WWW.FAIRLINK.SE

    Fairlink jobbar för att utveckla mässor och mässdeltaganden. Vi vänder oss till mässarrangörer och utställare. Våra erbjudanden innefattar utvärderingar och utbildningar, som gör mässor mer lönsamma.