Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

”Funiverse”

Coco Form Studio har fått uppdraget att gestalta Formex Trendrestaurang utifrån vårens tre trender, Monolith- det reducerat enkla och stilrena möter naturmaterial med arkaisk form, Milk & Flowers-tillåtande volymer och fritänkande flyttar in i våra hem och Astronautica- ett grafiskt rent och lyxigt tema där rymden möter marina influenser.

Att kliva in i Trendrestaurangen är som att samtidigt träda in i Coco Funiverse. En färgstark, sprakande och lite galen värld. Så har formgivarna Monika Holmqvist och Theresia Svanholm på Coco Form Studio tolkat årets Formex-tema, Nordic Space, med ledord som fritänkande, rymd och tillåtande.

– Man ska bli glad och få energi av miljön, berättar Monika. Mycket av inspirationen kommer från nöjesfält världen över ”Där är man ju jättebra på att skapa upplevelser för alla sinnen” och från rymdestetiken.

– Vi har jobbat mycket med material och mönster som skimrar regnbågslikt, med rostfritt och perforeringar, säger Theresia. Samtidigt understryker designen det hantverksmässiga, det genuina. De båda formgivarna har velat lämna den rådande industriella trenden.

– Det finns inte en enda vit vägg. Och vi använder färger på ytor som man kanske inte förväntar sig, starka, mustiga färger. Vi älskar färger! säger Monika. Det är också något de två hoppas ska hitta in i svenska hem. För att ”människor mår bra av färg”.

Trendrestaurangen ger besökarna en möjlighet att koppla av och njuta av maten samtidigt som de omges av inspiration. Restaurangen specialbyggs till varje mässa och varje gång tas det fram en specialkomponerad meny – allt med fokus på att tolka trenderna och temat för mässan.