Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

"Formex blev startskottet"

Under 75 år har Stockholmsmässan skapat möten mellan människor, idéer och produkter. Det här året har vi valt att gå tillbaka i tiden: vi fångar de där guldkornen, möten mellan människor som gjorde skillnad. Men vi blickar också framåt när det fysiska mötet blir viktigare än någonsin.
1996 var ett viktigt år för Åre Chokladfabrik - första medverkandet på Formex lade grunden till en söt framgångssaga.
- Det blev en väldigt bra mässa med många möten och mycket såld choklad, berättar Marie Söderheim, en av grundarna och ägare.

Efter fem år av småskalig försäljning var det dags för Åre Chokladfabrik att växa. Första medverkandet på Formex blev en succé – att inga pralinföretag hade ställt ut där tidigare bekymrade dem inte.
I dag är Åre Chokladfabrik ett av Sveriges mest välkända varumärken inom choklad, och många associerar direkt till de färggranna och dekorativa strutarna. Med en omsättning på 30 miljoner kronor, 25 anställda och nio miljoner sålda praliner per år, är det inget litet chokladkokeri vi pratar om.

Men då, 1996, bestod företaget bara av grundarna och några timanställda. Företaget startade 1991 med morfars syltkastrull och olika redskap som köpts in från ett gammalt bageri. Allt gjorde de tre grundarna själva, från att packa blåbär till blåbärstryffeln till att vika strutar.

– På den tiden såg ju marknaden annorlunda ut, vi var det första chokladföretaget som ställde ut på Formex. Jag minns att vi hade lånat ett skåp från Peak Performance för att skapa en gammal lantbod i vår monter med enkla medel. Det blev en väldigt bra mässa med många möten och mycket såld choklad, berättar Marie Söderheim, en av grundarna och ägarna.

På Formex mötte chokladfabrikörerna för första gången en större publik av återförsäljare.

– Tack vare Formex lyckades vi nå ut till de kunder vi har i dag, man kan säga att det blev startskottet för vår tillväxt. Nu är vi uppe i 1 800 återförsäljare i hela landet.

2016 firade företaget 25 år och självklart firades det även på Formex, med praliner och bubbel.

– Vi har inga säljare utan lägger allt krut på Formex på Stockholmsmässan, både vår och höst. Det är där vi träffar våra nya kunder.




Häng med på Stockholmsmässans tidsresa